közösségi média

A közösségi médiaolyanmédiaeszköz,amelyenkeresztülazüzenetekatársadalmiinterakciókon keresztülterjednek. A közösségi médiakihasználjaazinternetés az onlinejelenlétlehetőségeit, hogy amédiamonológokat(egy a sokhoz)párbeszédekké(sok a sokhoz)alakítsa át.Aközösségi média elősegítiatudásalapúdemokráciátazáltal,hogyazemberekettartalomfogadókbóltartalomszerkesztőkkéváltoztatja.

Andreas Kaplan és Michael Haenleinszavaivalélvea közösségi médiaaWeb2.0 ideológiai és technológiai alapjairaépülőinternetesalkalmazások összessége,amelymegkönnyítiafelhasználókáltalgenerálttartalmak megjelenését és átalakulását”[1].

A közösségimédiábana vállalatok gyakran hivatkoznak a „felhasználó általgenerálttartalom” (UGC)ésa „fogyasztóáltal generáltmédia” (CGM) fogalmakra.

Általánosságbanaközösségi médiánakháromelemevan

Fogalom:művészet,információés mémek.

Média: fizikai,szóbeliéselektronikus.

Közösségiplatformok: bizalomépítés, közösségi részvétel, vírusok,üzenetküldésésegyébfizikai média (pl.nyomtatott).

A közösségi médiaformái:

Fogalmak, szlogenek,kijelentések, amelyek könnyen megjegyezhetőek ésezértkönnyentovábbadhatóak.

Kommunikáció,üzenetek,könnyenolvashatóésközvetíthetőüzenetek.

Elektronikus médiamegosztásilehetőségekkel,együttműködésseléskeresőoptimalizálással.

Terjeszthetőnyomtatottmédia.

A történelem

A közösségi média kifejezés angolnyelvűváltozata2006 júliusa ótahasználatos. [AkkoribanaWikipédiaa közösségi média kifejezéstígyhatároztameg.„Aközösségi médiaolyanmédia,amelyetelsősorbanegy közösség, mintkollektívaalkotközösségi szinten, nem pedig írók, újságírókvagymédiavállalatokgyűjteménye”.Chris Shipley-t (a GuidewireGrouptársalapítójaés globális kutatási vezetője) is gyakranidézik, mint akielsőkénthasználta a közösségi média kifejezést abban az értelemben,ahogyanmahasználjuk.2004. július 22-23-ántartották.BlogOn konferenciaa közösségi média ésazüzletiéletkapcsolatára összpontosított. Chris Shipley és a GuidewireGroupazeseménytmegelőző hónapokbana közösségi média kifejezésthasználta, hogykapcsolódjonolyanvitákhoz,amelyekaztmutatják,hogy ablogok, a wikik, a közösségi hálózatok és a kapcsolódó technológiákhogyantudnakegyesülni,hogyaközösségimédiaújformáit hozzák létre.A kifejezést használták.

A közösségi média kifejezéstTina Sharkeymár1997-benhasználtaa közösség által irányított online tartalmak leírására. 1995-benDarrellBerry használta a kifejezést olyan számítógépes programokrendszerénekleírására(mintpéldáulaMatisseranevűmultimédiáskliensprogramja),amelyekazelektronikusmédiánkeresztülelősegítettékazegyüttműködőközösségeképítésétés aközösterekszubjektívmegélését. Ezeket a rendszereketőközösségimédiaarchitektúráknaknevezte.

Különbségekahagyományosmédiától

Míga közösségi médiaviszonylagolcsóeszköz,amelylehetővéteszi,hogybárkiközzétegyeéshozzáférjenaz információkhoz,addigahagyományosmédiaáltalábanmegbízhatóforrástigényelazinformációközléshez. A hagyományos média kifejezés melletta tömegmédia,ahagyományos médiaés aklasszikus médiakifejezésekishasználatosak.

Aközösségimédiaésahagyományosmédiaegyetlenközösjellemzője, hogykis és nagyközönségetegyarántelérhetnek. Példáulablogbejegyzésekésatelevíziósműsorokelérhetneknulla embertvagymilliókat.

Ahhoz, hogy megértsük akét médiatípusközötti különbségeket,akövetkezőketkellfigyelembevenni

Elérés: mind ahagyományos, mind a közösségi médiamegbízhatóanképesglobálisközönségetelérni.Hozzáférhetőség: a hagyományos médiában való megjelenés általában drága, szabályozott és a csatorna valaki más tulajdonában van, míg a közösségi média általában mindenki számára elérhető és olcsó vagy egyáltalán nem drága.

Gyorsaság: ahagyományosmédiábanahíreklétrehozásaésközzétételeidőbe telik,szembenaközösségimédiával,aholareakciókazonnaliak,ésakésedelmetlegfeljebbahozzászólásokrésztvevőiokozzák.

Tartósság, állandóság: ahagyományosmédiábanközzétettinformációknemmódosíthatók(amagazincikkeknemváltoztathatók meg,haegyszer kinyomtatták őket), míga közösségimédiábanközzétettinformációkszerkesztés,hozzászólásokésvéleményekrévénmódosíthatókésfejlődhetnek.

Ahagyományosésaközösségimédiaközöttiközéputatavilágosanmeghatározottközösségekkezébenlévőközösségimédiajelenti.Ilyenekpéldáulaközösségirádió-éstelevízióállomásokvagyújságok.Ezeketamédiumokathozzáértőemberek szerkesztik, néha amatőrök is. Ezekamédiumokaközösségimédiaésahagyományos média elemeit egyaránt felhasználják.

Aközösségimédia ésazemberiinterakció

A közösségi médiaelsősorbanaz emberiinterakcióra épül. Ezek a beszélgetések, viták és átcsoportosítások végső soron a közösség minden tagját kielégítő információ jelentéséhez - a „csupasz” üzenethez - vezetnek. A közösségi média technológiáját ennek csatornaként használják. A közösségi média új és friss marketingirányzatokat nyit meg, lehetőséget adva a vállalatoknak arra, hogy beszéljenek ügyfeleikkel, ahelyett, hogy beszélnének hozzájuk.

A közösségimédiaalkalmazásokhasználatasoránafelhasználókösztönzőéskövetkeztetőlogikátegyarántalkalmazhatnak. Azáltal,hogyolyaninformációkatosztanakmeg,amelyeketmindenkiláthatésamelyekremindenkireagálhat,azállításokésígéretekgyorsanlefordíthatókésértelmezhetők.Ígypéldául,haközzéteszünkegycikketegyáltalunkfejlesztettújtermékről,ésazemberekreagálnakrá,gyorsanmegtudhatjuk,mennyirelelkesednekatermékért,vagymilyenigényeikvannakvelekapcsolatban.

A közösségimédiábanzajlókommunikációsebessége,szélességeésmélysége,valamintaposztokfelépítésénekáttekinthetőségemegköveteliaretorikahasználatát.Aretorikaamaiközösségimédiábanhasználtnyelvegyiklegfontosabbrésze.Aretorikahasználataaközösségimédiábanugyanislehetővétesziszámunkra, hogyfelszínrehozzukakülönböző ügyfélvéleményeket,megkülönböztessükőketegymástól,éslefordítsukőketszámunkrarelevánsinformációvá.

Avállalatokkezdikhasználniaközösségimédiátazügyfeleikkelvalókommunikációra.

AAAközösségimédianemvéges.Nincsmeghatározott számú közösségi médiamegjelenés vagya közösségimédiában eltöltött idő. A résztvevők is hozzájárulnak a posztolással,üzenetváltássalvagy egyszerűen csak a hírekre és történetekre való reflektálással. Az új online kommunikációs eszközök és alkalmazások nem csupánazegyüttműködésés a kommunikáció felületei, hanem új lehetőségeket és irányokat nyitnak meg.A webes technológiák, a marketing és a közösségi média konvergenciája új kihívásokat és új feladatokat teremt (pl. közösségi médiaoptimalizálás, SMO).

Eszközök.

A közösségi médiában közzétett információk sokféle formában jelenhetnek meg, beleértve a fórumbejegyzéseket, blogbejegyzéseket, képeket, videókat és hanganyagokat. A közösségi média technológiái közé tartoznak a blogok, videoblogok, kép- és videómegosztó oldalak, hirdetőtáblák, e-mail üzenetek, üzenetküldő szolgáltatások és programok, valamint a zenei megosztás. A legújabb trend az, hogy ezeket a technológiákat egyetlen platformba integrálják, mint például a Ning vagy a Network.hu. Személyiségek a közösségi média platformokon

Egyesszemélyek aközösségimédiánkeresztülváltakbefolyásossá,mígmásoküzleti,politikaiésszemélyes tevékenységükkel nagy közönséget értek el és érnek el. Politikai példaként említhető Donald J. Trump (az Amerikai Egyesült Államok elnöke),aki jelenlegalegbefolyásosabb,ésugyanazona Twitter-fiókon osztja meg politikaiésszemélyesvéleményét; a „YouTube királyaként” Pewdiepie-nek több mint 100 millió követője van a közösségi médiában;ésaz„internet királyaként” Pewdiepie-nek több mint 100 millió követője van a közösségi médiában. Avéleményvezérekúgynevezettvéleményvezérek.Avéleményvezéreketelőször1955-benElihuKatz és Paul Felix Lazarsfeld definiálta. A kifejezést nemcsak egyénekkel,hanem vállalatokkal kapcsolatban is használják. A közösségi médiában három különböző csoportot különböztetünk meg:afogyasztókat, afelhasználókatésazalkotókat:közel1%-otnevezünk alkotóknak,akikegyediéseredetitartalmakattöltenek felaközösségimédiaplatformokra. Afennmaradó9% feldolgozza ezt a tartalmat,ésújrafeltölti azt átdolgozott formában. Magyarországon az influencereket és véleményvezéreketafeliratkozókszámaalapjánhárom csoportra osztjuk. Ezek a mikro-influencerek 0-100 000,amakro-influencerek100-500 000 ésamega-influencerek500 000vagyannáltöbb.A befolyásolókat státusz szerint is meg lehet különböztetni.Hírességek (Zimány Linda), médiasztárok (Sebestyén Balázs), Facebook-személyiségek (Tibi atya), sportolók (Hosszú Katinka), instagramozók (Baumgartner Kata), újságírók ( Ács Dani), YouTuberek (Dancsó Péter).

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Banner